قیمت‌ها در بازار اجاره عقب‌نشینی می‌کند؟


اقتصاد 24-تصمیم به تعیین قیمت اجاره بها و موافقت فرمانده کل ارتش، اقدامات مقدماتی را برای حفظ مستاجران در برابر شوک‌های تورمی در بازار اجاره بدون تصویب قوانین جدید یا اصلاح قوانین موجود توسط دولت انجام می‌دهد. ما آماده اجرای یک برنامه اجاره مانند تصویب و مالیات سایر خانه های خالی و شروع اجاره توسط متخصصان هستیم.

اجاره مورد تایید اجاره

با کاهش اثرات اقتصادی کرونا، پایبندی بازار اجاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف قیمت ثابت نادیده گرفته شد و در پایان سال گذشته به طور کامل لغو شد. توسط کنگره و دولت برای تنظیم این بازار، به ویژه برای مستاجران کم درآمد. کنگره تا کنون یک طرح دو طرفه برای مدیریت بازار اجاره ارائه کرده است که تا قانونگذاری راه زیادی در پیش دارد و در فصل جابجایی خانه امسال اجرا خواهد شد. قابل دسترس نیست.

در همان زمان، دولت مصوبه‌ای مشابه مصوبه ستاد کرونا در دو سال پیش صادر کرد و برای جلوگیری از فشار مضاعف بازار اجاره به اجاره‌نشینان در مواجهه با افزایش اجاره بها مزرعه برنج، سقف بالایی برای افزایش اجاره بها تعیین کرد. رشد متناسب با افزایش قدرت خرید نیست. اما اجرای این مصوبه با قانون ستاد کرونا که موظف به اجرا بود متفاوت است و باید در قانون فعلی بازنگری شود و دولت هم این قانون را تصویب کند و نیاز به قانون جدید داشته باشد.


بیشتر بخوانید: خبر جدید وزیر از بازار مسکن


در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی شنبه شب گذشته مصوبه دولت برای افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در تهران و تا ۲۰ درصد در شهرهای سراسر کشور ضمن تضمین اجرا تصویب شد و تمهیدات لازم برای ایجاد سایر اعضای این قطعنامه رسیده است

جزئیات فرمان مدیریت بازار اجاره

محمود محمودزاده معاون ساخت و ساز مسکن وزارت حمل و نقل گفت: مصوبات دولت پس از تصویب مقام معظم رهبری در تابستان امسال به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای مدیریت بازار اجاره اجرا می شود. .. در حال حاضر این مصوبه به تایید رئیس کل ارتش رسیده است اما پیگیری های همشهری نشان می دهد که جزئیات آیین نامه مورد نیاز برای اجرای آن هنوز نهایی نشده است. توسعه شهری در حال تدوین آیین نامه های مرتبط با این موضوع است.

از آنجایی که قوانین دولتی نسخه به روز شده مصوبه ستاد شهرستان کرونا طی دو سال گذشته است، الزام به رعایت اصول اولیه قانون: تمدید خودکار قراردادهای اجاره و سقف قیمت مصوب حفظ شده و حداقل است. تغییر پرونده شرایط عدم شمول قرارداد از این مصوبه احراز شده است.

به گفته منابع وزارت راه و شهرسازی، حتی پس از ابلاغ تصمیم مدیریت بازار اجاره ظرف چند روز، مراجع قضایی موظفند برای قراردادهای مشمول این تصمیم و آن قراردادها حکم تخلیه صادر کنند. مستاجر می خواهد به زندگی ادامه دهد. امتناع می‌کنم، اما در عین حال راه را برای صاحبخانه‌ها باز می‌کند که به دلیل نیاز به مسکن شخصی، فروش، سوء استفاده مستأجران و… باید اموال خود را تسلیم کنند.

در این صورت مستاجرینی که به تعهدات قبلی خود در قبال موجر عمل کرده اند و اکنون تنها برای افزایش اجاره بها با مالک توافق نمی کنند می توانند در محدوده مصوبه جدید به زندگی خود ادامه دهند.

همچنین در تدوین آیین‌نامه آیین‌نامه مدیریت بازار اجاره، سعی شده است با استفاده از الزامات قانون مالیات مسکن غیرمسکونی و با همکاری رئال، دامنه صدور کد رهگیری برای قراردادهای اجاره گسترش یابد. برای تغییر قوانین بازار اجاره با مشاوران املاک، مشوق ها و جریمه ها آماده شوید.

صدور کارت فعالیت برای مشاوران املاک نیز یکی از ابزارهایی است که به گسترش کدهای رهگیری کمک می کند که مشاوران املاک نیز از آن استقبال می کنند زیرا تأثیر مثبتی در توسعه اتحادیه ها و افزایش انتخابات هیئت مدیره دارد.

نکته دیگر این است که تصمیم ستاد مبارزه با فساد کرونا در مورد بازار اجاره در دو سال گذشته فقط شامل قراردادهای جاری شده است، نه قراردادهای جدید به ویژه برای اجاره اولیه. به نظر می رسد با مصوبه جدید دولت به این موضوع رسیدگی شود، اما قانون جدید نیاز به تصویب دارد و زمینه سازی برای اجرای آن بسیار دشوار است. بنابراین وزارت راه در مرحله اول تنها با هدف حمایت از مستاجران فعلی می خواهد نرخ جابه جایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در مرحله دوم با تمدید مدت قرارداد اجاره می دهد و به نظر می رسد می خواهند سازوکار بازار را به سمت بالاتر ببرند. قیمت. پایدار.

البته در حال حاضر وزارت حمل و نقل و شهر در حال تدوین قوانین اجرایی برای مدیریت بازار اجاره است و هنوز مشخص نیست که کارشناسان روی چه موضوعی تمرکز خواهند کرد.

سس: همشهری آنلاین